Op maandag 12 februari starten Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt, het BIVV en de Federale Politie met een campagne over het inhaalverbod bij “neerslag” voor vrachtwagens.

Meer verkeersveiligheid en een veiliger vrachtvervoer zijn voor Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt een absolute prioriteit. In dit kader werd dan ook beslist het inhaalverbod bij regenweer, dat sinds 1 januari 2004 van kracht is, te behouden en effectief te controleren.

Omdat in het verleden nogal wat onduidelijkheid bleek te bestaan over de term regenweer, werd deze term nader in de wet gedefinieerd. Voortaan bestaat er geen discussie meer. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton geldt een inhaalverbod bij alle vormen van neerslag: regen, sneeuw, hagel,… Een specifieke campagne, die vier weken zal duren, moet nog eens extra de aandacht vestigen op het bestaan van het inhaalverbod bij “neerslag”.

affiche inhalen

Controle op het inhaalverbod.

Sensibilisering en handhaving gaan hand in hand. De komende dagen en weken zal de federale politie extra waakzaam zijn ten aanzien van vrachtwagens die inhalen bij neerslag. Bestuurders die het inhaalverbod negeren, zullen worden geverbaliseerd.

De Blunder:

Probleem is dat dit inhaalverbod enkel geldt als de neerslag naar beneden komt, terwijl het gevaar op de snelwegen vooral wordt veroorzaakt door opspattend water, dus ook lang nadat de neerslag gestopt is. Bijvoorbeeld bij sneeuwval, het wegdek wordt bestrooid met zout, er ontstaat een brei van smeltende sneeuw en zout wat in grote hoeveelheden naar omhoog spat.
Levensgevaarlijk maar toch mag er ingehaald worden, want er is geen neerslag.


LEES OOK:

Totaal inhaalverbod vrachtwagens vanaf 1 januari 2008.

Valse slangen tegen wildplassers in Oostenrijk.

Mario & Marianne

_____________________________________________________________
Klik onderaan op comments en lees welke reacties wij kregen op dit artikel, aarzel niet om ook uw bemerkingen toe te voegen!!!

Of ga naar de beginpagina van deze site.
_____________________________________________________________

4 Responses to “Inhaalverbod vrachtwagens bij neerslag en de blunder”

  • Gerard:

    Volgens de wegpolitie zijn er de voorbije maand een kleine 500 truckers beboet die bij regenweer inhaalden.Het waren zowel Belgische als buitenlandse chauffeurs die het verbod aan hun laars lapten.

  • Gerard jongen, volgens mij hebben ze dan niet te veel controles gedaan.
    Groetjes Mario

  • Bert:

    Inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer is een goeie zaak, ook de nieuwe regel dat vrachtwagens op ringwegen en op bepaalde plaatsen waar er maar 2 rijstroken zijn niet meer mogen inhalen.
    Het grote probleem is de politie, die enkel staat te flitsen en niets meer doet. Vrachtwagenchauffeurs halen altijd in en doen altijd hun zin en het gezever van Belgische chauffeurs die zeggen dat het de buitenlanders zijn hangt mijn keel uit. Ik rij elke dag op de R4 rond gent en meerdere malen rij ik op de E17 Gent-Kortrijk en sinds al die nieuwe regels heb ik nu nog NOOIT een controle gezien op vrachtwagens. Inhaalverbod op de R4 rond Gent is aangegeven met de blauwe borden enkel inhalen tss 19-6u. Ik zou deze borden iets groter maken (VB. 2m op 2m) want bijna alle vrachtwagenchauffeurs zijn blind!
    Flitspalen op viaduct van Gentbrugge, wat voor nut heeft dit???? Vrachtwagens rijden er voorbij aan 120km/u, ze halen de auto’s in. TIP: Sluit de E17 om 23u af net na het viaduct en neem er alle vrachtagens vantussen en bekijk wie er allemaal te snel gereden heeft. Wie te snel gereden heeft, neem het rijbewijs af voor 8u. Dit zal effect hebben.
    I.p.v. de controles op auto’s die te snel rijden de vermeerderen, begin met de controles op vrachtwagens te vergroten en dan zal het aantal ongevallen met 70% dalen. TIP voor controle op vrachtwagen; Controle op de hoeveelheid van de lading, controle van de banden(banden van vrachtwagens zijn kaal gereden, bij een auto moet je dit niet proberen), controle op inhaalverbod + inhaalverbod bij regenweer.

    Ik kan eigenlijk nog een paar uur verder gaan maar misschien komen de ‘bevoegde personen’ eindelijk met de ideale oplossing.

    Groeten
    de bestuurder die de rijstijl van vrachtwagenchauffeurs beu is!

  • Mark Groeninckx:

    Geachte Heer .

    Niet alle vrachtwagenchauffeurs zijn blinden en slechtzienden agressievelingen enz….maar ik zou graag hebben maak eens een
    dagje vrij en kom met me mee . dan zal je pas het verschil ontdekken
    van mensen die rijden met verstand en met een hart .
    Ik zeg toch ook niet dat alle verpleegsters sexbommen zijn en alle bedienden hoerelopers .
    Je hebt niets te verliezen maar ik geef U wel de kans om mijn kant van het verhaal en ons te leren kennen en te begrijpen !!!!!!!

Leave a Reply

CATEGORIEN
Archieven
Kalender
February 2007
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728